Sunday, September 12, 2010

Imam Rempit

Sini aku nak crite satu kisah bagaimana seorang mat rempit boleh jadik tok imam. Aku harap crita ni boleh jadi pengajaran kepada semua. Nak disimpulkan di sini, hati manusia siapa yang tau. Allah sahaja yang Maha Mengetahui.

Kisah bermula, ada seorang yang betul-betul berjiwa rempit pada suatu ketika dahulu. Biasalah, orang muda. Darah panas,jiwa panas mana boleh duduk diam-diam kalau malam menjelma.Tak rempitlah namanya kalau muka macam hantu laut tapi malam-malam ajar adik buat kerja sekolah.Itulah dia Jalak Si Rempit Sepanjang Zaman. Itulah nama yang paling sesuai untuknya.Suatu petang, Jalak menerima sekeping sms daripada kawannya yang berbunyi, 'Lak, malam ni ada lumba-lumba kat kg. piai..jom r join. hadiah 2k beb..bleh tukar piston baru kalau menang..=P' Jalak yang pantang diajak maen lumba-lumba terus membalas 'salam..cantek mat..gua on saja..;-)'

Jam 7pm, Jalak sudah pon berangkat dari rumahnya untuk pergi ke tempat rempitan yang dimaksudkan.Dengan motor Yamaha LC 135 half-modified kepunyaan nya serta rambut ikal mengurai tidak lupa jaket kulit ala-ala kumpulan Gun &Roses dan jeans carik di lutut melampau, maka terserlahlah imej rempit beliau. Maka bergeraklah dia daripada rumah. Diringkaskan cerita,di dalam perjalanan,dia terdengar laungan azan Maghrib.Terfikirlah dia, 'eish, da masuk waktu maghrib ni, kalau aku tak semayang dulu, mana tau aku mati masa merempit, neraka la aku nanti'.Jadi,singgahlah Jalak di surau berdekatan ingin menunaikan kewajipan, walaupun di dalam hatinya timbul sedikit kerisauan bimbang terlewat sampai ke tempat perlumbaan dan akan ditinggalkan kawan-kawan serempitan beliau dan tak dapat lah dia nak menang perlumbaan itu dan menukar pistonnya yang sudah tak ber'gas' itu.

Di surau, kedapatan seorang imam tua.Semakinlah risau akan Jalak akan kesuntukan masa melihatkan pak imam tua yang bertongkat dan terketar-ketar.”Tentulah lambat habis solat maghrib kalau macam ni gayanya kalau aku bermakmumkan pak imam tua ni’”.Lalu disuarakanlah kerisauannya kepada pak imam tua tersebut.”Pak Imam tua, lu semayang cepat sikit boleh tak,gua nak pergi merempit pulak ni”.

Walaupun sedikit terkejut mendengar kata-kata mat rempit yang agak ‘sopan’ itu, di offerlah pak imam tua tersebut kepada Jalak,”Orang muda, kau sajalah jadi imam”.

Bersetujulah Jalak untuk mengimami makmum yang tak berapa ramai itu.”Betul jugak,baik gua je jadi imam.Boleh gua cepatkan sikit solat maghrib ni.Tak derlah gua terlepas nak pergi merempit nanti”,

Diringkaskan cerita, menjadi imamlah Jalak akan solat maghrib tersebut.Dimakmumkan oleh pak imam tua dan beberapa orang lagi makmum.Terpegun dan terpana lah akan pak imam tua & de gang mendengar bacaan Jalak.Dengung dan tarannumnya tak tumpah macam Syeikh Mashari.Sungguh merdu dan gemersik.Kalau dalam bahasa mat-mat rempit,”Dahsyat la lu siot”.

Sesudah memberi salam, berkatalah pak imam tua tersebut,”sedap sungguh bacaanmu wahai orang muda ..lain kali bolehlah jadi imam jemputan surau kami”. Jalak dengan hidung yang kembang kempis dan dalam nada berbisik berkata kepada pak imam tua itu,”terimakasih pak imam tua atas pujian lu tu.Itu gua solat tak ambik air sembahyang tu, kalau gua solat ambik air sembahyang..fuhh..lagi power pak imam!”






***moralnya di sini,nak buat mende-mende, amik air semayang dulu. baru berkat.
Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin..

7 comments:

  1. bagus la..bleh semayang skali lagi

    ReplyDelete
  2. bayangkan dia cakap ayat nie lepas wat solat tarawikh 20 rakaat

    ReplyDelete
  3. Haha..xsempat la dye nk g merempit

    ReplyDelete
  4. kere hutan laen..jnis biawak congo

    ReplyDelete
  5. wak lue bro.ni dressing mat rock bkan mat rempit.mat rempit dressing pakai boxer petak2 je leni

    ReplyDelete